به گزارش روابط عمومی، همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر رژه خودروهای امدادی و خودروهای اورژانس اجتماعی بهزیستی استان با هدف معرفی برخی از فعالیتها و خدمات ارائه شده به آحاد جامعه و ولی نعمتان تحت پوشش و برپایی پایگاه های اطلاع رسانی در مسیرهای تعیین شده برگزار گردید.
در این مراسم طاره رزاق پور، سرپرست بهزیستی استان در تعرف اورژانس اجتماعی گفت: اورژانس اجتماعی برنامه ای است که با هدف کنترل و کاهش بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی تشکیل شده است و تلفیقی از خط تلفن ۱۲۳، خدمات سیار و مرکز مداخله در بحران و پایگاه خدمات اجتماعی می باشد که خدمات تخصصی و اورژانسی را به صو رت رایگان و شبانه روزی برای مردم ارایه می دهد.
سرپرست بهزیستی استان اظهار داشت: ویژگی مهم برنامه های اورژانس اجتماعی تخصصی بودن، دردسترس بودن و به موقع بودن می باشد که اهداف کلی آن کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و اهداف اختصاصی هم در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی بهزیستی به آحاد جامعه،ارتقاء توانمندی افراد در معرض اسیب وآسیب دیده، شناسایی مناطق و کانونهای آسیب زا و مداخله موثر به منظور کاهش آسیب و همچنین جلوگیری از تشدید بحران می باشد.
رزاق پور خاطر نشان ساخت؛ در برنامه اورژانس اجتماعی، گروههای هدف؛ کودک آزاری، همسر آزاری، زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران در معرض آسیب، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، سالمند آزاری، معلول آزاری، افرادی که قصد خودکشی دارند، دختران و پسران فراری از منزل و کودکان کار سایر افراد قرار می گیرند.
وی به مراکز مداخله در بحران در شهرستان های تابعه هم گفت: در استان اردبیل تعداد ۸ شهرستان شامل؛ اردبیل، پارس آباد، بیله سوار، گرمی، مشگین شهر، نمین، خلخال و کوثر دارای مرکز اورژانس مداخله در بحران می باشند که به ارایه خدمات تخصصی مددکاری و روانشناسی، حقوق، آموزشی و... و. می پردازند.
وی یادآورشد: مرکز خط تلفن ۱۲۳ در شهرستان اردبیل مستقر گردیده و تمامی تماس های شهرستانهای استان به مرکز دایورت گردیده و هموطنان از سراسر استان می توانند با خط ۱۲۳ تماس برقرار کنند. پس از تماس و شناسایی، مشکل به کارشناسان شهرستان ارجاع داده می شود تا توسط کارشناسان مداخله و سیار رسیدگی گردد مرکز مداخله اردبیل دارای خدمات سرپایی و همچنین مرکز اسکان موقت می باشد که در صورت نیاز افراد هدف به صورت موقت در مرکز نگهداری می شوند و خدماتی از جمله پذیرش، تشکیل پرونده، خدمات مدکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، پزشکی و در نهایت ترخیص و پیگیری های پس از ترخیص در مورد آنها انجام می گیرد.
این مسئول ادامه داد: تعداد۴۰ نفر نیروی خرید خدمت در مراکز مداخله مشغول به فعالیت می باشند همچنین شناسایی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده در خا ج از محل، معرفی برنامه ها و فعالیت های سازمان، روستا گردی، مدرسه گردی با هدف آگاه سازی و اعزام به محل آسیب توسط همکاران در بخش خدمات سیار انجام می گیرد.
رزاق پور در بخش دیگر از سخنان خود عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تعداد تماس ها با خط تلفنی ۱۲۳، ۱۲ هزار و ۴۱۷ مورد بوده و ۶ هزار و ۴۰۳ مورد خدمات سایر و ۴ هزار و ۳۲۵ مورد پرونده مداخله در بحران تشکیل شده است همچنین ۲۸۳ مورد برنامه مدرسه گردی و در راستای برنامه روستا گردی هم در ۳۲۲ روستا برنامه آگاهسازی ساکنین روستا از آسیب های اجتماعی اجرا شده است.
نظر شما